Επιμέλεια ιστοσελίδας
Γιάννης Σκούρτης

Τα νέα του χωριού μας

Ημ/νία Τίτλος
20/11/2011

Ιχθύς Οψάριος - Μιά άποψη για την ονομασία του χωριού μας

Με αφορμή το καταγεγραμμένο ενδιαφέρον αρκετών συγχωριανών μας για την αναζήτηση της   προέλευσης της ονομασίας του χωριού μας, θα προσπαθήσουμε και μέσα από την παρουσίαση  ενός βίντεο,  να αναπτύξουμε την άποψή μας ότι η ονομασία του χωριού μας προήλθε από την αρχαία λέξη ΙΧΘΥΣ και την στην συνέχεια εξέλιξή της.

Σύμφωνα με τον εγκωμιαστικό λόγο για τον Άγιο Νικόλαο τον εξ Ιχθύος της Κορινθίας,  (την μοναδική άλλωστε υπάρχουσα για το θέμα μας καταγεγραμμένη ιστορική πηγή) τον οποίο ως γνωστόν συνέγραψε ο  θεολόγος Δαμασκηνός ο Στουδίτης το 1558 μ.Χ., το χωριό μας  αναφέρεται αρχικά με την ονομασία ΙΧΘΥΣ η οποία  στα χρόνια του Αγίου Νικολάου είχε ήδη μεταβληθεί στην τότε καθομιλουμένη στο χωριό μας,  σε Ψάρι :

«… πατρίς μεν ήν η παρά τω Ζάρηκι  όρει κώμη πάλαι μεν Ιχθύς ονομαζομένη, νυν δε την των χυδαίων φωνή Ψάρι προσαγορευομένη…»

Αυτήν την εξέλιξη του ονόματος, καθώς και τον λόγο για τον οποίον η αρχαία λέξη Ιχθύς μετεβλήθη στην καθομιλουμένη σε Ψάρι, νομίζουμε πως επαρκώς  εξηγεί στο μικρό βίντεο που ακολουθεί, ο έγκριτος συγγραφέας, ποιητής & εκπαιδευτικός  ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΑΝΤΕΣ. Η εξέλιξη μάλιστα του ονόματος φαίνεται ότι συντελέστηκε κατά τα Βυζαντινά χρόνια, αρκετά  χρόνια πριν την γέννηση του Αγίου Νικολάου και βέβαια πριν την άλωση της Πόλης (29/5/1453).

Η ετυμολογία της λέξης «ΙΧΘΥΣ» μάλιστα, έχει βρεθεί επανειλημμένα στο επίκεντρο συζητήσεων μεταξύ χριστιανών, άθεων και οπαδών άλλων θρησκειών . Η λέξη «ΙΧΘΥΣ» σύμφωνα με τους χριστιανούς είναι τα αρχικά γράμματα που ορίζουν το πρόσωπο του Χριστού, καθότι ερμηνεύονται ως «Ιησούς Χριστός Θεού Υιός Σωτήρ». Η συγκεκριμένη λέξη χρησιμοποιείται εκτενώς κατά τρόπο συμβολικό από τους πρώτους αιώνες του Χριστιανισμού, ιδιαίτερα κατά τα χρόνια των Διωγμών που απαγορεύονταν στους χριστιανούς ακόμη και η προφορά του ονόματος Χριστός.

Γι’ αυτό και θεωρούμε ότι όποιος θα ήθελε να αναζητήσει τα αίτια της ονομασίας του χωριού μας στα βάθη των αιώνων θα πρέπει να αναζητήσει ευθέως τους λόγους της επιλογής της ονομασίας  ως «ΙΧΘΥΣ».

Εκείνο που αβίαστα συνάγεται  βεβαίως από όλη τη σχετική αναζήτηση είναι πως το χωριό μας υπήρχε κατά τα Βυζαντινά χρόνια, πολλά-πολλά χρόνια πριν την άλωση.

 

Με τα παραπάνω αναφερόμενα, καθόλου δεν θα θέλαμε  να «αποκρούσουμε» οποιαδήποτε κατά καιρούς διαφορετική τοποθέτηση περί της ονομασίας του χωριού μας. Αντιθέτως θεωρούμε πως η κατάθεση κάθε διαφορετικής άποψης, σίγουρα στο μέλλον θα δώσει την εξήγηση που θα μείνει ως παρακαταθήκη στην ιστορία του χωριού μας.

Αρκεί – νομίζουμε- να τηρηθεί απαρέγκλιτα  ένας σαφής κανόνας :

- Κάθε αναζήτηση θα πρέπει να μην παραβλέπει την ΜΟΝΑΔΙΚΗ υπάρχουσα ιστορική πηγή για το γεγονός,  δεδομένου ότι   σήμερα, μετά από 6 αιώνες είναι αδύνατον  να αμφισβητούμε τα γραφόμενα μιας μεγάλης προσωπικότητας  του Ελληνισμού και της ορθοδοξίας όπως ήταν ο Δαμασκηνός ο Στουδίτης ο οποίος συνέγραψε πολλά βιβλία μεταξύ των οποίων  και το πιο πολυδιαβασμένο από τους Βαλκάνιους λαούς για την εποχή του (Ο ΘΗΣΑΥΡΟΣ).

Ο Δαμασκηνός επομένως – σε ανύποπτο μάλιστα ιστορικά χρόνο- κατέγραψε  με απόλυτο τρόπο, την ιστορία του χωριού μας.

Και βέβαια η κάθε ιστορική πηγή σήμερα στο βάθος του χρόνου, δύναται να αμφισβητηθεί συγκρινόμενη  μόνο με την ανακάλυψη μιας άλλης αντίθετης ιστορικής όμως πάλι  πηγής.

 

Ελπίζουμε αρμοδιότεροι ημών επί του θέματος, να θελήσουν να ασχοληθούν και να ενισχύσουν έτσι την ιστορία του χωριού μας.

 

www.psarikorinthias.gr   

 

 

 

 

Επιστροφή