Τα νέα του χωριού μας
Ημ/νία | Τίτλος |
17/4/2019 | Ὁ Ἅγιος Νικόλαος ἀπὸ τὸ Ψάρι Κορινθίας – Παρουσίαση του βίου Του στο βιβλίο «Ένθεοι Σάλπιγγες» Ο Άγιος Νικόλαος ο εξ Ιχθύος της Κορινθίας, τίμησε με την παρουσία του στη γη και στους ουρανούς μετά το μαρτύριό Του, τα ιδεώδη του Ελληνισμού και της Ορθοδοξίας. Μια μερίδα φωτισμένων ανθρώπων της Ορθοδοξίας αναγνωρίζοντας την μεγάλη προσφορά του συντοπίτη μας Αγίου Νικολάου, ανταπέδωσαν τη χάρη αυτή με το δικό τους τρόπο . Έχουμε γράψει παλιότερα αναλυτικά για πολλούς ανθρώπους που συνέβαλαν τα μέγιστα στην ανάδειξη Του. Ένας φωτισμένος Ιερωμένος, ο μακαριστός Ιεροκήρυκας – Συγγραφέας, πρώην Προϊστάμενος της Αδελφότητος Θεολόγων «Ο ΣΩΤΗΡ» ο Αρχιμ. Θεόδωρος Μπεράτης, αναφέρθηκε αναλυτικά στον Άγιό μας, στο σπουδαίο του βιβλίο «Ένθεοι Σάλπιγγες»:
Ὁ Ἅγιος Νικόλαος ἀπὸ τὸ Ψάρι Κορινθίας Ἕνα μικρό χωριό τῆς Κορινθίας εἶναι ἡ πατρίδα τοῦ Ἁγίου. Τό χωριό Ἰχθύς, τό ὁποῖο σήμερα ὀνομάζεται Ψάρι. Ἐκεῖ γεννήθηκε ὁ Νικόλαος, ἄσημος καί πτωχός, ὅπως ὅλα τά Ἑλληνόπουλα τῆς ἐποχῆς ἐκείνης, πού ἡ πατρίδα μας ζοῦσε κάτω ἀπό τή σκληρή τυραννία τοῦ βαρβάρου τούρκου κατακτητῆ. Πλούσιος ὅμως πνευματικῶς, διότι οἱ εὐσεβεῖς γονεῖς του, Ἰωάννης καί Καλή, τόν πλούτισαν μέ ὅ,τι πολυτιμότερο καί τιμιώτερο εἶχαν, τήν χριστιανική καί Ὀρθόδοξη πίστη. Ἀλλά καί γνωστός καί ἀγαπητός ἀπό τόν Θεό, ὁ ὁποῖος ὡς πατέρας στοργικός παρακολούθησε καί προστάτευσε τή ζωή του καί τόν ὁδήγησε στά μεγάλα καί ὑψηλά. Τόν ἔκανε Ὁμολογητή καί Μάρτυρά του. Οἱ καλοί γονεῖς του ἔφυγαν γρήγορα ἀπό τόν κόσμο αὐτό καί ἄφησαν τόν Νικόλαο ὀρφανό σέ ἡλικία μόλις δώδεκα ἐτῶν. Ἀνθρωπίνως ἀπροστάτευτο, ἀλλά μέ ἐφόδια τό ὅσιο παράδειγμά τους, τήν Ὀρθόδοξη διδασκαλία καί κυρίως τήν ἐλπίδα στόν Παντοδύναμο Θεό, ὁ ὁποῖος καί ὑποσχέθηκε ὅτι «ὀρφανόν καί χήραν ἀναλήψεται», θά τούς ἀναλάβει ὑπό τήν προστασία του (Ψάλμ. ρμέ΄ 9). Δυό στοργικοί χωριανοί μέ συμπάθεια πολλή πρός τό ἔξυπνο καί σεμνό ὀρφανό τό πῆραν μαζί τους στή Σηλυβρία τῆς Ἀνατολικῆς Θράκης καί τό παρέδωσαν σέ οἰκογένεια πιστή καί ἐνάρετη. Στό νέο αὐτό περιβάλλον ὁ μικρός Νικόλαος ἀναπαύθηκε πλήρως, διότι αἰσθάνθηκε τούς νέους προστάτες του ὡς πραγματικούς γονεῖς του. Καί αὐτοί μέ πολύ ἐνδιαφέρον ἔκαναν τό πᾶν γιά τή χριστιανική ἀνατροφή του καί τήν ἐξέλιξή του στή συνέχεια. Φιλότιμος κι αὐτός ἄρχισε νά ἐργάζεται μέ ζῆλο καί νά προοδεύει συνεχῶς, ἕως ὅτου, τέλειος ἄνδρας πλέον, δημιούργησε τή δική του οἰκογένεια μέ σύζυγο χριστιανή, πιστή καί ἐνάρετη. Ἡ ἐργατικότητα τοῦ Νικολάου, ἡ εὐσέβεια καί ἡ ἀρετή του, ἡ πιστή καί ἐνάρετη οἰκογένειά του, ἡ τιμιότητα καί ἡ εὐγένειά του εἵλκυσαν τή συμπάθεια καί τήν ἐκτίμηση ὅλων. Ἦταν πλανόδιος παντοπώλης, καί ἔτσι ὅπως περνοῦσε ἀπό τίς γειτονιές, μόλις τόν ἄκουγαν, πολλοί τόν προτιμοῦσαν στίς ἀγορές τους καί ἀπό αὐτούς ἀκόμη τούς Μωαμεθανούς. Αὐτό ἀκριβῶς φθόνησαν οἱ Τοῦρκοι καί κάποτε σοφίσθηκαν ἕνα γνωστό τέχνασμα καί ἀπό ἄλλες περιπτώσεις, γιά νά τόν ἐκδικηθοῦν. Τόν συκοφάντησαν δηλαδή, ὅτι κατηγορεῖ καί βρίζει τή θρησκεία τους καί μάλιστα τόν Μωάμεθ. Ἦταν εὐκαιρία γιά τούς συκοφάντες, διότι ἔπαρχος τήν ἐποχή ἐκείνη ἦταν ὁ Σινάν, συγγενής τοῦ Σουλτάνου Σουλειμάν τοῦ Α΄, ὁ ὁποῖος ἦταν σκληρός διώκτης τῶν Ὀρθοδόξων Ἑλλήνων. Ἔτσι ὁ Νικόλαος γρήγορα βρέθηκε στήν Κωνσταντινούπολη μπροστά στόν βλοσυρό ἔπαρχο συκοφαντημένος καί ἀνυπεράσπιστος. Ὄχι, ἀπήντησε, δέν ἔβρισα ποτέ τόν Μωάμεθ. Βεβαιώνω ὅμως, ὅτι εἶμαι Χριστιανός καί ὅτι μόνο τόν Χριστό ἀναγνωρίζω ἀληθινό Θεό! Στό ἄκουσμα τῆς θαρραλέας αὐτῆς ὁμολογίας τό συγκεντρωμένο πλῆθος, ἔξαλλο, ἀλάλαζε καί ζητοῦσε ἐπίμονα τόν θάνατο τοῦ Νικολάου. Μπροστά στόν ἔπαρχο, δέσμιος ὁ ὁμολογητής Χριστιανός θυμήθηκε τόν Κύριό του ἐνώπιον τοῦ Πιλάτου, τήν ὥρα πού οἱ μανιασμένοι Ἑβραῖοι φώναζαν τό «Ἆρον, ἆρον, σταύρωσον αὐτόν» (Ἰωάν. ιθ΄ 15). Καί μιμητής του Κυρίου του, μέ σθένος χριστιανικό καί μέ συνείδηση ἑλληνική ἐπανέλαβε πολλές φορές τήν ὁμολογία τῆς πίστεώς του. Ἀλλά καί ἀπέκρουσε μέ σταθερότητα, μέ ἁγία ὑπομονή, τήν ὕπουλη πρόταση νά ἀρνηθεῖ τήν πίστη του γιά νά σώσει τόν ἑαυτό του καί τήν οἰκογένειά του. Τήν πίστη μου στόν Χριστό, φώναξε, θά τήν κρατήσω μέχρι τήν τελευταία μου πνοή, ἔστω κι ἄν μέ βασανίσετε μέ ὁποιονδήποτε τρόπο! Μέ πολλή παραστατικότητα οἱ βιογράφοι του διηγοῦνται στή συνέχεια τό μαρτύριό του: Μέ βέργες λεπτές τό συγκεντρωμένο πλῆθος ἄρχισε νά κτυπᾶ τό σῶμα του, τό ὁποῖο γρήγορα γέμισε πληγές καί αἵματα. Καί στήν κατάσταση αὐτή τῆς αἱμορραγίας καί τῆς τέλειας ἐξαντλήσεως τόν ἔκλεισαν στή φυλακή γιά νά δοκιμάσουν τήν ἀντοχή του. Κι ὅταν ἀργότερα τόν παρουσίασαν στόν Κριτή, παρά τήν ἐξάντλησή του, αὐτός μέ δυνατή φωνή, μέ τή δύναμη τοῦ Κυρίου του, βεβαίωσε καί πάλι τήν πίστη του καί ἔδωσε τήν ὁμολογία του. Τότε οἱ δήμιοι προχώρησαν πλέον ἀσυγκράτητοι στό τελικό μαρτύριο. Τοῦ ἔβγαλαν τά ροῦχα, τόν τύλιξαν σέ μιά ψάθα, τοῦ πέρασαν ἁλυσίδα στόν λαιμό, καί, ἔτσι ὅπως ἦταν, τόν ἔσυραν στούς δρόμους γιά νά τόν ἐξευτελίσουν. Τόν ὁδήγησαν μέχρι τόν ἱππόδρομο. Ἐκεῖ ἄναψαν φωτιά καί μέ ἀπάνθρωπη σκληρότητα τόν ἔριξαν μέσα, γιά νά καεῖ ζωντανός. Σέ μία στιγμή ὁ δήμιος τράβηξε μέ τήν ἁλυσίδα τό κεφάλι του ἔξω ἀπό τή φωτιά καί μέ τό μαχαίρι του τό ἔκοψε καί τό πέταξε στή γῆ, ἐνῶ τό ὑπόλοιπο σῶμα του καιγόταν σάν λαμπάδα. «Ὀσμή εὐωδίας» ἀναδιόταν καί «θυσία εὐάρεστος» προσφερόταν στόν Κύριο, ὁ ὁποῖος τήν ὥρα ἐκείνη (14 Φεβρουαρίου 1554) κατέγραφε τό ὄνομά του, μεταξύ τῶν ψυχῶν «τῶν ἐσφαγμένων διά τόν λόγον τοῦ Θεοῦ καί διά τήν μαρτυρίαν τοῦ Ἀρνίου» (Ἀποκ. ς΄ 9). Ἀπό τότε ὁ νεομάρτυς Νικόλαος ἀπό τό Ψάρι τῆς Κορινθίας μένει ὡς παράδειγμα γνησίου Ἕλληνα Ὀρθοδόξου Χριστιανοῦ. Παράδειγμα ἀνθρώπου, πού αἰσθάνθηκε τήν Ὀρθόδοξη χριστιανική πίστη του, ὡς μεγάλο θησαυρό, ἀνώτερο ἀπό κάθε ἄλλο ἐπίγειο καί παροδικό θησαυρό, τόν ὁποῖο καί κράτησε μέ θυσία κι αὐτῆς ἀκόμη τῆς ζωῆς του. Μεγάλο, φωτεινό καί λαμπρό παράδειγμα, στή σημερινή μάλιστα ἐποχή, πού πολλοί πουλοῦν τήν πίστη αὐτή καί τά ἄλλα ἰδανικά τῆς φυλῆς μας γιά λίγα χρήματα ἤ κάποια θέση ἤ καί γιά νά μή χαρακτηρίζονται ὀπισθοδρομικοί καί καθυστερημένοι! Ἅγιε τοῦ Θεοῦ, πρέσβευε στόν Κύριο καί Θεό μας νά δυναμώνει καί σήμερα τήν πίστη ὅλων μας καί μάλιστα τῶν νέων μας! Ἀπό τό βιβλίο «Ἔνθεοι Σάλπιγγες» - (του μακαριστού Ἀρχιμ. Θεοδώρου Μπεράτη)
|