Τα νέα του χωριού μας
Ημ/νία | Τίτλος |
24/10/2016 | Άσπρη βούλα & Γραμμένο λιθάρι. Δυό ιστορικά αινίγματα, πολύ κοντά μας στον Ασπρόκαμπο «Άσπρη Βούλα» και «Γραμμένο Λιθάρι» ή «Κοτρώνα». Δυό (ή και ένα) αινίγματα πολύ κοντά μας στον γειτονικό μας Ασπρόκαμπο. Κανείς δεν ξέρει αν η «Άσπρη Βούλα» είναι ανθρώπινη κατασκευή και κανείς δεν ξέρει με βεβαιότητα τι ακριβώς αναφέρεται στο «Γραμμένο Λιθάρι»…
Υπάρχει ο απλός ταξιδιώτης ή περιηγητής ή και κάτοικος της περιοχής που αναφέρει ότι βλέπει ή ότι έχει ακούσει σχετικά από τους παλαιότερους… Υπάρχει όμως και η βιβλιογραφία που μεταφέρει με ασφάλεια στο μέλλον παλιές αναζητήσεις, παλιές εκτιμήσεις αλλά πολλές φορές και ασφαλή συμπεράσματα… Σε καταχώρηση που μας έστειλε ο Ασπροκαμπίτης συμπατριώτης μας γιατρός ΩΡΛ Τάσος Πυργάκης από το πολύ καλό site «Εν Αθήναις» αναφέρεται σχετικά : «Ένα ηλιακό ρολόι; Μία επιγραφή σε άγνωστη γλώσσα; Στο ίδιο μέρος. Κοντά στην αρχαία Τιτάνη, την πρώτη πόλη των Τιτάνων… Ιστορία επιστημονικής φαντασίας; Τόπος: Ασπρόκαμπος Κορινθίας Πάνω στο όρος Γαβριά, σε ένα κάθετα κομμένο βράχο, υπάρχει μία άσπρη κηλίδα, μεγάλων διαστάσεων. Η κηλίδα αυτή είναι ορατή από ολόκληρο το χωριό. Λέγεται ότι, οποιαδήποτε εποχή του έτους, όταν πέφτουν οι ακτίνες του ήλιου στην λευκή βούλα του βουνού, η ώρα είναι η δωδεκάτη μεσημβρινή! Κανείς δεν ξέρει πότε και ποιοι δημιούργησαν την λευκή βούλα που καταγράφεται σε κείμενα εκατοντάδων ετών. Μερικοί λένε ότι πρόκειται απλώς για …λειχήνες και άλλοι ότι πρόκειται για ένα ηλιακό ρολόι τεραστίων διαστάσεων!
Ακριβώς κάτω από την λευκή κηλίδα, υπάρχει ένας αινιγματικός πυραμιδοειδής βράχος που οι ντόπιοι αποκαλούν «κοτρώνα». Επάνω του είναι χαραγμένη μία επιγραφή, σε μία γλώσσα που κανείς δεν έχει μεταφράσει μέχρι τώρα. Λέγεται ότι βρίσκεται εκεί πριν ακόμη υπάρξει ο οικισμός και στους ντόπιους κυκλοφορεί μία ιστορία ότι κάποτε κάποιοι «καθηγητές» είχαν προσπαθήσει να μεταφράσουν την εγχάρακτη γραφή αλλά χωρίς επιτυχία… Όλα χαμένα μέσα στο πέρασμα του χρόνου... Αν ήμασταν οπαδοί του Νταίνικεν, μπορεί να μυρίζαμε την απροσδιόριστη παρουσία αρχαίων εξωγήινων στην περιοχή. Αν ήμασταν συνωμοσιολόγοι θα διαισθανόμασταν έναν αρχαίο πολιτισμό, τους κώδικες ξεχασμένων και καλά κρυμμένων γνώσεων. Αλλά είμαστε απλοί περιηγητές. Και απλώς καταγράφουμε αυτά που βλέπουμε και ακούμε. Για να έχουμε κάποτε, τις δικές ιστορίες να διηγούμαστε…
Προσπαθώντας να συνδέσουμε το παραπάνω πολύ ενδιαφέρον κείμενο με την υπάρχουσα ιστορική βιβλιογραφία αλλά και με την παράδοση στην περιοχή του Ασπροκάμπου προέκυψαν τα εξής: Με το θέμα έχουν ασχοληθεί: - Ο M.Rangabe, στο βιβλίο του “Souvenirs d’ une excursion d’ Athenes en Arcadie” Paris MDCCCLVII - Ο ιστορικός Κων.Παπαρρηγόπουλος στο βιβλίο του «Περί της εποικήσεως Σλαβικών τινών φυλών εις την Πελοπόννησον» Εν Αθήναις, 1843 - Ο Διον. Ζακυθηνός στο βιβλίο του « Οι Σλάβοι εν Ελλάδι », Αθήναι 1945 - Ο Τάκης Μπουγιούκος – Φενεάτης στο βιβλίο του « Στυμφαλία, η κοιλάδα της μοναξιάς και της γαλήνης » Αθήναι, 1980 Από μια σύνοψη των αναφερόμενων στα παραπάνω πολύτιμα βιβλία προκύπτουν τα εξής ιστορικά στοιχεία: Το 531 μ. Χ. μια φοβερή επιδημία πανούκλας έπληξε καίρια τον Ελληνικό χώρο και ιδιαίτερα την Πελοπόννησο. Είχε πολύ μεγάλη διάρκεια (52 ολόκληρα χρόνια) και αποδεκάτισε το γηγενή πληθυσμό. Λίγα μόλις χρόνια μετά την εξάλειψη του λιμού, περίπου το 586, τα πρώτα στίφη των Σλάβων ως συνοδοί των επιδρομέων Αβάρων, εισέβαλαν στην Βαλκανική χερσόνησο και κατά συνέπεια και στην Βυζαντινή Αυτοκρατορία. Παρέμειναν όμως μετά την εισβολή σε βορειότερα του Μοριά γεωγραφικά σημεία της Αυτοκρατορίας.
Η ευκαιρία για την κάθοδό τους στην Πελοπόννησο τους δόθηκε το 746-747 μ.Χ. μετά – και πάλι – από ένα μεγάλο λιμό που είχε έλθει αυτή τη φορά από τη Σικελία και την Καλαβρία. Ο μετέπειτα Αυτοκράτορας του Βυζαντίου αλλά και διανοούμενος Κωνσταντίνος Ζ΄ ο Πορφυρογέννητος (905 – 959) στο «περί θεμάτων» έργο του, αναφέρει χαρακτηριστικά για εκείνη την εποχή : « … εσλαβώθη δε πάσα η χώρα και γέγονε βάρβαρος, ότε ο λοιμικός θάνατος, πάσαν εβόσκετο την οικουμένην …»
Ο Κων. Παπαρρηγόπουλος γράφει σχετικά: «… η Βυζαντινή κυβέρνησις επροκάλεσε και διεύθυνε την πρώτην και κυρίαν ταύτην μετανάστευσιν δια να κατοικίση τα μέρη της Πελοποννήσου, τα υπό του λοιμού τότε ερημωθέντα…» Ενθαρρυμένοι λοιπόν από τους Βυζαντινούς, οι Σλάβοι κατεβαίνουν κατά μεγάλες ομάδες, σέρνοντας μαζί τους τις οικογένειες και τα γιδοπρόβατά τους, με σκοπό να εγκατασταθούν εκεί. Για να το πετύχουν αυτό πολλές φορές κτυπούσαν τους εναπομείναντες ντόπιους που έλεγχαν μία συγκεκριμένη περιοχή. Δεν αφάνιζαν όμως τον πληθυσμό της περιοχής. Και γι’ αυτό δεν εγκαταστάθηκαν σε πεδιάδες. Έπιαναν τα ριζά των ορεινών όγκων και άφηναν τους κάτοικους να συνεχίζουν τη ζωή τους. Όταν καταλάμβαναν μία περιοχή εγκαθιστούσαν εκεί ένα κάποιο κρατικό μόρφωμα παρόμοιο με κείνο που βρίσκει κανείς στα κατοπινά χρόνια στο Σούλι της Ηπείρου. Οι Σλάβοι δεδομένου ότι ήταν νομαδικός λαός δεν άφησαν σε γενικές γραμμές πολιτιστικά «ίχνη» της καθόδου τους. Όπως φαίνεται, ένα από αυτά τα ελάχιστα κατάλοιπα της παρουσίας των Σλάβων στην Πελοπόννησο βρίσκεται στην περιοχή μας και συγκεκριμένα στον γειτονικό μας Ασπρόκαμπο. Γράφει σχετικά ο M.Rangabe : «… Λίγο νότια από το χωριό (Ασπρόκαμπος) και στους πρόποδες του βουνού Γαβριάς, που υψώνεται ανατολικά του, είδαμε στην πεδιάδα ένα μνημείο από τα πιο παράξενα.
Οι παλαιότεροι Ασπροκαμπίτες θυμάμαι προσωπικά σαν παιδί να ονομάζουν αυτό το –όπως φαίνεται- Σλαβικό μνημείο ως «Γραμμένο Λιθάρι» αλλά όπως μας ενημέρωσε ο Τάσος Πυργάκης ονομαζόταν πάντα «Κοτρώνα». Ο συσχετισμός της «Κοτρώνας» με την «Άσπρη Βούλα» ως ενιαίο μνημείο, πιθανόν δεν είναι δεδομένη. Είναι δεδομένο βέβαια ότι οι παλαιότεροι κάτοικοι που δεν είχαν ρολόγια συμπέραιναν κατά προσέγγιση την ώρα κοιτάζοντας προς την « Άσπρη Βούλα»… Ήταν πολύ συναρπαστικό για εμάς τα –τότε- παιδιά, μαζεύοντας λαθούρια στον Ασπροκαμπίτικο κάμπο (πριν γίνει αμπελώνας) ο γεροντότερος του «συνεργείου» να κοιτάζει την «Άσπρη Βούλα» και να ανακοινώνει –επιτέλους- τη λήξη της εργασίας, λέγοντάς μας με βεβαιότητα, ότι η ώρα ήταν ήδη έξι το απόγευμα… Μας άφησαν όμως οι Σλάβοι και κάποιες λέξεις που στα χωριά μας χρησιμοποιούμε ακόμα και σήμερα όπως: Αστράχα, γράνα, καρούτα, ασβός, βαγένι, βάλτος, γκορτσιά, καρβέλι, κόρα, κουνάβι, κουτάβι, κουρνιάζω, λόγγος, μπουχός, σανός, σβάρνα, στούμπος, τσαντίλα, τσέλιγκας κ.ά. ΓΙΑΝΝΗΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ - Ευχαριστούμε τον συμπατριώτη, γιατρό ΩΡΛ Τάσο Πυργάκη για τη βοήθεια στη σύνταξη της καταχώρησης. |